Beste Group 5 deelnemers,
Wat een mooie serie is dit in zijn eerste jaar al geworden.
Prachtige auto's, mooie circuits, enthousiaste deelnemers en zeer spannende
races. Race één werd gehouden bij SRC Eindhoven, waar de moeilijke 37 meter
Ninco baan ligt. Deze baan welke voor de niet thuisrijders een flinke uitdaging
behelst gaf toch al de nodige spanning op de baan. Hoe zouden de bezoekers zich
houden tegen de clubrijders van SRC Eindhoven. Race één liet een duidelijk
verschil zien tussen de mannen die wekelijks op Ninco rijden en de rijders die
op Fleischmann of Carrera de meters maken.
Voor twee rijders was het volgens mij ook voor het eerst dat
ze ook buiten hun eigen club of op Ninco een race reden, namelijk Frank Irving
en Ferdi Popma. Het was echt even wennen voor de heren, maar als je kijkt naar
bijvoorbeeld de progressie die Ferdi op die dag maakte, zal dat zeker
bevredigend geweest zijn, van in de eerste run "slechts" 79 rondes
naar een zeer nette 94 in de derde run, 15 rondes meer. Dan doe je het gewoon
goed voor je eerste race op een vreemde baan. Zeker als je bedenkt dat de
banden zwaar te lijden hadden op de Ninco baan. Je zag dit vooral bij de
thuisrijders deze verbeterde geen van alle hun eerste race, terwijl bij alle
andere deelnemers er juist meer gereden werd.
De eerste 9 plaatsen gingen naar de "thuisrijders"
maar daar op plaats 10 en 11, kwamen de mannen die we vaker boven in de
uitslagen zullen tegenkomen: Eddy Laamers en John Licher. John Licher kwam
slechts enkele seconden te kort op plaats 8 die in handen was van Nick
Hellmig.
Dat de finale een SRC
Eindhoven feestje werd, maakte de finale niet minder spannend afgaande op de
resultaten waren de verschillen op de baan zeer klein. Kevin was de terechte
winnaar in de finale, 2 uitvliegers voor Paul zorgde ervoor dat Kevin de
overwinning zou pakken. Beide 124 rondes en op de derde plaats kwam Stefan
Kievit met 119 rondes. Wat was het verschil tussen Kevin en Paul klein tijdens
race één...
Race twee zou nog
spannender worden, nu met een paar andere hoofdrolspelers, nieuwe auto’s: zagen
we in Eindhoven nog heel veel zwarte Capri's en rood zwarte Lancia Beta's, bij
SRA in Almere zou blijken dat er veel energie gestoken was in het spuiten en
schilderen van de auto's. Een zeer mooie Ford Capri Capri van Rob Coccu zorgde
voor de nodige complimenten aan zijn adres. Maar ook de vele andere mooie
creaties werden welkom begroet en maakte
het voor de rijders en baancommissarissen toch allemaal net wat wat
overzichterlijker. Ook zaken we een aantal nieuwe gezichten in deze klasse, de
heren van Keistad (Marco en Ivan) maakte hun debuut in deze klasse en natuurlijk
ook een paar thuisrijders van SRA Fred Meijer en Bas Scholten, van Bas werd
natuurlijk wel het e.e.a. verwacht op zijn baan. En dat hij snel zou zijn bleek
al snel in de trainingen. Maar naast Bas, lieten ook Rob en Sebastiaan van zich
horen, Rob met een leen auto van Kevin en Sebastiaan had zoals gebruikelijk
zijn auto op het laatste moment in elkaar gestoken, maar dit toch buitengewoon
netjes en goed gedaan. Deze Lancia Beta had hij van Rob geleend en ging als een
speer. In totaal stonden er 24 dikke group 5 auto's op de startgrid. 25% meer
deelnemers t.o.v. van race één.
Zouden de heren uit
Eindhoven wederom zo dominant zijn als de eerste race? Het antwoord op de vraag
was nee. De deelnemers mixte zich goed op de snelle goed plakkende Carrera
baan. De baan gaf echter ook wat meer
druk op de snelle rijders, want er waren slechts 4 sporen, dat betekent ook
maar 4 startplaatsen te verdienen voor de finale. En met o.a. Sebastiaan,
Kevin, Marco, Ivan, Fred, Paul, Bas en Kevin als gegadigde voor een plaatsje in
de finale. Dat moet haast wel een garantie zijn voor spannende races.
Van de genoemde namen
stelde Fred, Ivan en Marco een beetje teleur, het blijken toch auto's te zijn
waar binnen de marges van het afstellen de nodig verschillen te maken zijn,
zeker voor de eerste race van deze heren met de Group 5 kwamen ze wat snelheid
tekort. Maar soms verwacht je iemand niet boven in de uitslagenlijst te zien
maar als een duveltje uit een doosje, John Licher liet zien dat zijn goede race
in Eindhoven geen eendagsvlieg was. John ging erg hard met zijn “Mampe” Capri,
na de eerste Manche op een keurige 3de plaats, kort achter Bas en Sebastiaan,
op de 4de stond Paul van den Hurk. Deze 4 heren hadden allemaal de 90 ronden
grens doorbroken. Op plaats 5 t/m 8 stonden Simon Bakker (dit was ook wel een
positieve verrassing), Kevin Vonk, Marco Karman en Ivan van der Vat.
In de daarop volgende twee manche's waren er weinig positie
veranderingen, Kevin probeerde haalde alles uit de kast om toch nog proberen in
de finale te geraken, maar John heeft zijn voorsprong vast kunnen houden, al
werd die wel steeds iets kleiner. Uiteindelijk kwam Kevin een halve ronde
tekort om te finale te bereiken. Dit betekende een 5 de plaats voor de winnaar
van race één.
Voor het verslag van
de finale wil ik jullie graag doorverwijzen naar:
Rob van Altena heeft hier een heel mooi stuk overgeschreven.
Ik sluit race 2 af met de conclusi: twee races, twee verschillende auto's en
twee verschillende dag winnaars.
Voor de derde race,
is er nieuws op de baan, namelijk de derde Group 5 auto verschijnt op de baan:
de Porsche 935 Moby Dick. De auto was een week of 2 / 3 voor de race bij
Speedtrack Ijsselmuiden op de markt gekomen. In eerste instantie dacht ik
persoonlijk, wat een gevaarte, daar zal niet mee te racen zijn, maar dat was
een foute conclusie. Kevin liet tijdens de trainingen op onze baan in Eindhoven
al zien dat de auto erg snel was, zeker een goede uitdager voor de Lancia Beta
en Ford Capri. Een andere grote aanpassing is en blijft toch het rijden met
siliconen banden. Dit geeft weer een heel andere grip t.o.v. van rubber op
Carrera en rubber op Ninco. Wat dat betreft krijgen de deelnemers te maken met
veel uitdagingen. Wie kan goed omgaan met deze uitdagingen en weet zijn auto
toch steeds weer snel over de baan te sturen. We hadden bij race drie 19
deelnemers aan de start, een paar nieuwe gezichten van de thuis club. Zouden
deze heren het klassement gaan beïnvloeden, dat blijft altijd een lastig punt
in een kampioenschap. Thuisrijders/ schrapresultaten. Het komt nooit goed uit.
Welke heren zorgen dit weekend voor een goed resultaat, wie
heeft het moeilijk met siliconen, wie halen de finale. Het blijkt al snel dat
Jos, Kevin, John, Stefan en Marco zich het beste raad weten met de gegeven
omstandigheden. Jos heeft in de eerste run nog wat ritme gebrek in combinatie
met de van Kevin geleende Lancia Beta, maar in de daaropvolgende manches blijkt
dat het ritme gevonden is en hij zich met gemak plaats voor de finale. Samen
met Kevin en John Licher zijn deze heren een tandje sneller dan de naaste
achtervolgers, dit zijn Marco, Stefan en kort achter deze twee heren, Joop en
Paul. In het middenveld wordt ook volop strijd geleverd, Roel Bozon, Ivan van
der Vat, Tom Braad en Eddy Laamers strijden om elk baanstuk uiteindelijk zitten
er slechts 2 ronden tussen deze 4 heren. Wederom close racing. Bas Scholten de
nummer drie van de vorige race vinden we terug op plaats 8, met stabiele
rondetijden en dito resultaten reed hij strak op de 8e plaats. Joop en Paul
lagen ongeveer 2 ronden voor en de eerder genoemde 4 heren op 2 ronden
erachter.
Na drie manches was bekend wie de finale zouden rijden.
Kevin, Jos, Stefan, Marco, John en als 6de met slechts 5 baanstukken in zijn
voordeel Paul. Dit hield in dat Joop net buiten de finale gevallen was. In de finale kwamen alle drie de modellen aan
de start. Lancia Beta's, Ford Capri's en een dikke Porsche. Geweldig om dat zo
zien. In de finale bleek Jos de snelste te zijn, Kevin tweede en John op plaats
drie met de Ford Capri. Weer andere namen op het podium met verschillende
auto's. Op de 4de plaats kwam Marco, gevolgd door Paul en op de 6de plaats
vonden we Stefan terug. Kevin door zijn eigen auto verslagen door Jos. Die
actie vergeten we niet snel.
Voor we naar Driebergen kunnen voor race 4, moeten we even
wachten tot de vakantie voorbij is. Wie weet komt in deze periode al wel de 4de
Group 5 auto op de markt, foto's genoeg op internet van de BMW M1, maar ook al
van de Ferrari 512. Maar helaas bleek dat race 4 net iets te vroeg kwam om ook
een 4de model aan de start te hebben. Maar maakt dat het racen minder spannend?
Nee zeker niet met een bomvol Kasje, 25 deelnemers ditmaal, op wederom een 4
sporen baan alle eerdere winnaars aan de start, maar niet alleen de winnaars,
bijna alle rijders die dit jaar op het podium hebben gestaan zijn aanwezig, we
misten Bas Scholten, jammer want na de vorige twee goede races zeker iemand die
een mooie eindklassering zou kunnen behalen. Marco, op een voor hem bekende
baan, terug van weggeweest Sebastiaan ditmaal met een lease auto van Kevin, het
getuigd van een goed sportman, door een directe concurrent zo te helpen, Jos,
ditmaal ook met een Porsche, Paul, hè ook met een Porsche, zelfs niet in de
Heineken kleuren, John die nog steeds de zelfde Capri gebruikt, Stefan met een
nieuw gespoten Lancia Beta.
Over spuiten gespoten, drankjes merken doen het goed in de
race voor het concours. In race 1 werd hij gewonnen door de Heineken Capri van
Paul, bij de tweede race, was het geen drankje ..., maar in Kampen was het een
mooie Jagermeister van Gert die de prijs gewonnen had. Bij 't Kasje bleek dat
Lennard er een heel mooi blikje Coca Cola van had gemaakt, een zeer mooie Porsche waar hij ook nog eens
behoorlijk snel mee rond ging. Blijft altijd leuk om te zien hoeveel mooie
creaties er weer op de baan staan bij elke nieuw race. Sommige zijn bekende
ontwerpen, sommige zelf bedacht.
Wat bij 't Kasje wel een absoluut voordeel bleek te zijn,
een lichte auto. Door sommige donkere plekjes waren sommige auto's lastiger te
volgen. Maar Jan Groosmuller en Frank Irving hadden met hun felle kleuren groen
daar zeker geen last van. Over Frank gesproken, hij begint zich steeds wat
sneller aan te passen aan de vreemde banen, zo'n eerste 2-3 jaren op vreemde
banen is toch vaak een hele uitdaging, maar Frank klimt steeds een plekje
omhoog en de verschillen naar boven worden kleiner!
Terug naar de strijd op de baan, het is de één na laatste
race van het eerste seizoen. En op vooraanvang van race 4 lijkt Kevin de beste
papieren in handen te hebben, een tweede plaats, een overwinning en een keer
5de, maar met schrapresultaten in het achterhoofd en de snelle tijden gedurende
de trainingen ziet het er goed uit. Ondanks dat hij maar een race gereden heeft
staat Sebastiaan er ook erg goed voor, slechts een overwinning, maar met een
goed resultaat en wetende dat de laatste race op zijn thuisbaan zal zijn, zal
hij er vol voor gaan. De derde kanshebber is Paul, twee keer tweede en een keer
5de, alles in eigenhand. Zonder schrapresultaten staat John Licher keurig op de
derde plaats, hij rijdt het hele jaar al stabiel staat bijna elke race in de
finale, het is een kwestie van tijd voordat hij zijn eerste race zal winnen.
Hij heeft eigenlijk een beetje pech dat hij geen thuisbaan heeft waarop het
Group 5 circus langskomt. Maar hoeveel
zoeter zal een overwinning dan wel niet smaken wanneer alle puzzelstukjes
tijdens een race goed vallen.
Het circuit van 't kasje is een behoorlijke uitdaging, het
lijkt haast wel een super groot thuiscircuit, met zeer veel scenery, mooie
baanverlichting en snelle bochten combinaties biedt het ruimte voor wederom
spannende races. Want dat is toch wel iets waar deze klasse zich in
onderscheidt, de kleine verschillen. Het gaat vaak om tiende van secondes, om
baandelen, racen tot aan de finishvlag. Gevechten tussen 4-5 rijders waarbij de
verschillen zeer klein zijn. De emoties die je dan langs de kant hoort, er
wordt geteld, hoeveel moet ik rijden, wat lig ik achter op de plaats voor me.
De eerste manche is
wat lastiger om die verschillen meteen te zien, we zijn ingedeeld op
alfabetische volgorde, dus in de heats waren er soms wel wat verschillen. Maar
aan na manche 1 blijken de kaarten beter verdeeld op tafel te liggen. En zien
we dat er een top 5 iets sneller is, maar dat kort daarachter zich een mooi
gevecht ontspint tussen Rob van Altena, Eddy Laamers, Stefan Kievit en de
thuisrijders van 't Kasje zelf, Jacques, Rene en Cees, ook Hans Licher en Nick
Hellmig mengde zich nog in de strijdt om plaats 6. Terugkijkend naar de uitslag
zitten er tussen plaats 6 en 14, slechts 5 ronden, na het optellen van de twee
beste manches.
Voor Sebastiaan stond dit weekend in het teken van veel
rekenen, bij de start in de eerste manche verloor hij tijd door een defect aan
zijn regelaar. Toch herstelde hij zich knap in de tweede manche waardoor een
plek bij de laatste 4 weer haalbaar geworden was. Kevin had namelijk in de
tweede manche even technische problemen waardoor hij ook nog maar één goed
resultaat behaald had. Marco, John en Paul hadden allen twee goede manches
gereden en hoefde zich niet al te veel zorgen te maken. Marco moest het meest opletten hij stond op dat
moment namelijk 3de maar wist dat wanneer Kevin zijn 3de run goed zou rijden
hij een plaatsje zou zakken en Sebastiaan hem nog van een finale plaats zou
kunnen verdrijven.
Sebastiaan wist wat hij wilde rijden om een plaats bij de
laatste 4 af te dwingen, iets afgaande op manche twee ook zeker mogelijk zou
moeten zijn. Echter het pechduiveltje bleek wederom toe te slaan, weer
problemen met de regelaar. Ondanks een razendsnelle reactie om een andere
regelaar te pakken, het kostte hem net geen ronde t.o.v. Rob van Altena die in
dezelfde heat gestart was. Maar aan het eind blijkt dat Sebastiaan een ronde
tekort kwam op Marco om de finale te halen. Kevin had zich prima hersteld in de
derde manche. Dat betekende dat Paul, Kevin, John en Marco in de finale stonden
.
Twee witte Porsche tegen twee Mampe Capri's, dus geen fraai
gespoten auto's in de finale maar out of the box kapjes, toch jammer. De
computer telt af, en zodra het licht op groen gaat stuiven ze weg, al snel
blijken de Porsche's dit weekend iets sneller te zijn dan de Capri's waardoor
er twee gevechten op de baan zijn. Kevin
vs. Paul en John vs. Marco. John die ook in de manches voor de finale net iets
sneller bleek dan Marco kon de druk goed aan en liet zich niet gek maken en
legde beslag op de derde plaats. Het gevecht tussen Kevin en Paul werd beslist
in het voordeel van Paul. Dus wederom een andere winnaar aan het eind van een Group
5 race. Het verschil tussen nummer 1 Paul en nummer 2 Kevin was 2.3 seconden in
de laatste ronde. Paul had 0 de-slots en Kevin 1.
Wat betekend dat voor de stand, dat Kevin en Paul exact
gelijk staan en dat de race bij Slipstream niet alleen de laatste is, maar ook een
echte finale zal zijn. Wie zal de eerste Group 5 kampioen worden? Door de
schrapresultaten zijn er nog behoorlijk wat positie wisselingen mogelijk. De
schrapresultaten geven tevens iedereen de kans mee te doen in het
kampioenschap. John zal vol aan de bak moeten om ervoor te zorgen dat hij derde
kan worden in de einduitslag, Sebastiaan heeft misschien wel de beste papieren
voor plaats drie, maar ook Marco en Stefan maken volgens mij nog kans op de
derde plaats, al hebben die dat niet zelf meer in de hand. Achter deze heren
zijn er nog plaatsen te verdedigen door Eddy, Jos en Bas Scholten.
En met de wetenschap dat de BMW M1 nu uit is: 4 auto's die
gaan voor een overwinning. Voorlopige stand: 2 x Lancia Beta, 1x Ford Capri en 1x
Porsche.
Genoeg redenen om samen er een mooie seizoenfinale van te
maken. Tot nu toe 37 unieke deelnemers gestart aan de verschillende races, 4
verschillende winnaars, gelijke stand tussen de nummers 1 en 2.
Wat zou het mooi zijn als we er allemaal bij zijn, om deze
laatste race net zo spannend te maken als de vorige 4.
Tot zondag 20 oktober @ Slipstream
Paul van den Hurk
Geen opmerkingen:
Een reactie posten